UX-design. På Tele2/Comviq har jag arbetat med att bland annat att skapa kampanjer samt utveckla och förbättra användarupplevelsen på sidan. Jag har jobbat tätt med utvecklare, contentmanagers, dataanalytiker och produktägare. Jag har arbetat i Abstract och Sketch samt använt mig av insikter från bland annat användartester, A/B-tester och Usabilla.
UPPDRAG: Landningssida för Comviqs externa kampanj Stor surf!
Min roll:
- Tillsammans med contentmanager förklara erbjudandet
- Kommunicera med Tele2:s inhouseavdelning om tonalitet och grafiskt material
- Ta fram skisser och testa
- Designa sidan utifrån UI-kit och lämna över till utvecklarna
- Utforma ett Usabillatest och dra slutsatser av det
Resultatet blev en landningssida som på ett så enkelt sätt som möjligt förklarade ett ganska komplicerat erbjudande.
UPPDRAG: Förbättra användarupplevelsen på Comviqs kontaktsidor.
Min roll:
- Samla insikter från kundtjänst samt data om användarnas behov och beteende
- Göra enkla skisser och testa flöden
- Tillsammans med contentmanager bolla ideér om text och innehåll
- Designa sidan utifrån UI-kit och lämna över till utvecklarna
Resultatet blev en snyggare och tydligare sida med bättre struktur som hjälper användaren att själv hitta svar på sina frågor vilket sparar pengar då trycket på Comviqs kundtjänst minskar.
UPPDRAG: Hitta en lösning på hur Comviq kan presentera flera viktiga erbjudanden samtidigt.
Min roll:
- Benchmarking av hur andra företag arbetar med flera budskap digitalt på en landningssida
- Ta fram flera olika versioner av desktop och mobilvyer på olika lösningar
- Lista fördelar och nackdelar med olika lösningar
- Snabba skisser i Sketch
- Presentera insikter och skisser för teamet och arbeta vidare utifrån feedback
- Ta fram skisser på skarpa erbjudanden
Resultatet blev mallar på "dubbla heros" som kan kommunicera flera olika budskap samtidigt som ger Comviq möjlighet att kunna attrahera flera olika kundgrupper.