UPPDRAG: Skapa en digital lösning för bibliotekets ljudböcker. Bibliotekets verksamhetsidé är att med lust och kreativitet öka möjligheterna för biblioteket att ge människor verktyg för att vidga sina vyer och påverka samhället. Biblioteket är till för alla och det är viktigt att skapa tillgänglighet till deras utbud.
Case på Berghs under kursen digital design VT 2018. Research och analys gjordes i team och prototyping samt design var enskilt arbete.
1. RESEARCH & MÅLGRUPPSANALYS
Enligt en undersökning visade det sig att 40% av alla 25–35 åringar sporadiskt lyssnar på ljudböcker.
Eftersom målet var att öka användningen gick vi vidare med målgruppen 25–35 åringar som redan lyssnar sporadiskt för att hjälpa dem till en bättre användarupplevelse. Vi ville veta varför deras lyssnande bara var sporadiskt och om de använde sig av bibliotekets tjänster.
Gerillaintervjuer på stan blev nästa steg i processen.
2. USER RESEARCH
Magi & kunskap!
Vi frågade målgruppen om deras erfarenhet av ljudböcker och kom fram till att behovet finns och deras drivkrafter var följande:
1. Ljudböcker, podcasts och musik används för avkoppling, ”som att gå in i en annan värld”.
2. Målgruppen är vetgirig och böcker ses om en källa till inspiration och kunskap. Målgruppen gillar biblioteket och den litterära känslan.
3. Målgruppen gör flera saker samtidig och vill kunna ”läsa” samtidigt som de löptränar, reser eller städar.
Det var dock få som kände till att biblioteket hade ljudböcker och de som hade testat upplevde tjänsten krånglig. Vi tog på oss kundens skor och testade.
3. KUNDRESAN
Vi skaffade lånekort och testade användarupplevelsen.
3. FLÖDEN & WIREFRAMES
Efter att ha identifierat problem i den nuvarande tjänsten började arbetet med user story maps, sitemaps skisser och wireframes.
4. MOODBOARD
Med mina insikter om målgruppens drivkrafter gjorde jag en moodboard som jag har arbetat utifrån.
5. DESIGN- OCH INTERAKTIONSVAL
Baserade på insikterna om målgruppens drivkrafter.
1. En annan värld
Bjud in målgruppen till en värld av magi och kunskap genom ett fantasifullt uttryck där sagan står i fokus. Appen fick namnet Saga för att ge associationer till berättelser. Splashsidans stjärnhimlen med sitt stjärnfall sätter användaren i rätt stämning och suggestiva genrebilder samt väl utvalda citat skapar nyfikenhet.
2. Vetgirighet
Jag gjorde en startsida där användaren direkt lockas av lästips och inspiration. Jag utformade innehållet på ett redaktionellt sätt med författarintervjuer och lästips. Böckerna står i fokus och visas därför i sin helhet i stället för att beskäras så som de görs i andra ljudboksappar.
3. Aktivitet
Våra intervjuer lärde oss att målgruppen använder liknande tjänster samtidigt som de gör annat. För användarna som reser till spännande platser i världen var det viktigt att användaren kunde ladda ner böcker offline.